Böckerna om Joy och jakten på dem!

 
För ett tag sedan skrev jag att jag alldeles försent hade insett att böckerna om Bridget Jones var något att ha i bokhyllan - eller om bokförlaget alldeles försent insåg att jag var någon att sälja böckerna till. Oklart egentligen hur det ligger till med det där. Till saken hör i alla fall att de finns ute i pocket igen! Men ack, vad hjälper det när vi inte är synkroniserade och jag ett år tidigare jagat efter dessa två titlar på Myrorna/Röda Korset?
 
I vilket fall som helst, nu kommer det ett till inlägg om den där jakten, och för all del om den där insikten och hur den slår mig alldeles för sent. Men den här gången gäller det ingen kvinna döpt Bridget som bor i London och skriver dagbok om sitt singelliv. Nej, den här gången handlar det om en triologi med en flickan vid namn Joy i huvudrollen.
 
Hur det nu kom sig att jag, än en gång, hade fått nys om några böcker som inte gick att få tag på?
 
Njae, helt enkelt därför, skulle jag vilja svara. Därför att jag precis, som på ett bananskal skulle man kunna säga, hade halkat in på en blogg skriven av en viss barnboksillustratör vid namn Matilda Salmén. Och just denna talangfulla Matilda hade illustrerat dessa böcker av Joy.
 
 
Jag föll huvudstupa för Matildas speciella stil och fick tillbaka en glädje till att teckna som jag saknat under flera, flera år. Och ja, som du säkert har förstått, när något sådant här inträffar då måste man (läs jag) ha, boktokig som jag är,  dessa böcker som bringat så mycket lycka i bokhyllan. Punkt. Slut.
 
Men som sagt, så kom denna insikt till mig alldeles för sent. Den enda av de tre böckerna i serien som fanns att få tag på var Joy & Hockeykillarna. De andra var putsväck! Om jag inte ville läsa dem på danska vill säga.. och det råkade jag ju inte vilja.
 
Trots brustet hjärta och sorg över vetenskapen om att jag inte skulle få tag på de två första böckerna fortsatte livet att ha sin gång. Några månader senare hade en av stadens bokhandlar öppnat en outlet som jag blev tipsad om av min syster. En dag slog jag slag i saken och gick dit. Pillade och petade lite på böckerna och kollade på var och en av titlarna i tur och ordning. Hittade inget speciellt, förrän jag nästan var framme vid kassan. 
 
Där nästan bland de sista staplarna av böcker låg två titlar som jag kände igen. TVÅ! Läs TVÅ! Inte TRE! Och just de två böckerna som jag behövde. Joy & Önskeburken och Joy & Snigelriket. Jag sprang fram till staplarna tog ett exemplar av varje bok och gick sedan med ett stort stolt flin till kassan. Ungefär som om min dag var räddad.
Men böcker kanske inte kan rädda ens dag, så kanske det inte stämde. Efter allt kanske min dag inte var räddad, bara en liten del utav mitt liv. 
...så tur var väl det att jag fann dem...
Matilda Barnboksillustratör
2015-01-14 @ 12:36:55
URL: http://www.matildasalmen.com

Det här gör mig så himla glad att läsa! <3




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0