Astrid Lindgren - en samling skatter i bokform

 
Detta inlägg tänkte jag tillägna en viss Astrid. En viss Astrid Lindgren. Det var en kvinna som jag är otroligt fascinerad och imponerad av. Både som författare men även som person. Den uppfattning om vem hon var som person är självklart enbart från de ord som skrivits om henne samt en och annan intervju som jag lyckats se med henne - samt dokumentärer. 
Astrid Lindgren, enligt mig, verkar ha varit en modig och stark person som stod upp för de svaga. En kvinna med hjärtat på rätt ställe. Och med barnasinnet i starkt behåll. 
 
Anledningen till att jag skriver det här inlägget, är för att jag satt och påbörjade en recension om en essäsamling vid namn Det svänger om Astrid - som jag nyligen läst ut. En bok som jag blev helt såld i och läste ut på en kväll - det var länge sedan jag läste ut en bok på en kväll! Vill jag minnas.
 
Och så tänkte jag, häromdagen så delade jag med mig ett inlägg om min bokstil, och då är det kanske inte mer än rättvist att ganska tätt följa upp med att det finns en risk att det blir en hel del skriverier om böcker titulerade av Lindgren. 
Jag menar, det finns så många böcker utöver de böcker som hon kanske är mest känd för att ha skrivit, som hon också har fantiserat ihop. Som till exempel I Skymningslandet, Peter och Petra samt Draken med de röda ögonen
 
Nu kanske det finns flera av er där ute som sedan länge är bekanta med alla Lindgrens böcker, och då även dessa. Då kanske det bara är jag, som gått miste om dem. Men om så är fallet får ni gärna skriva en rad och dela mer er av era egna tankar. Och hemskt gärna skriva ytterligare någon rad om ni har ett tips på en oslipad diamant som Lindgren har skrivit som inte riktigt fått den uppmärksamhet eller spridning som den kanske skulle ha fått!
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0