Böcker jag är nyfiken på, på engelska

Gammal bild.
 
Det här med att läsa på ett annat språk än ens modersmål kan vara lite klurigt. I mitt fall gäller det engelskan. Jag har av flera anledningar börjat köpa fler böcker på just engelska, dels på grund utav att jag vill bli bättre på språket, och sedan för det här tråkiga svaret: att vissa böcker helt enkelt inte verkar översättas till svenska...
 
Det som jag tänker specifikt på när jag skriver att det kan vara klurigt att läsa på ett annat språk, är ens brister i ordförrådet. Att man ibland snubblar över ett ord som man - hur mycket man än grubblar och filurar - helt enkelt inte kan lista ut vad det betyder eller står för. Här inser jag att en duktig och ambitiös läsare hade skrivit ner ordet och sedan slagit upp det. 
Jag ingår inte i kategorin ovan. Jag har nog sällan slagit upp ett ord när jag läst en bok på engelska (med undantag av kurslitteratur - känns lite mer prioriterat då att verkligen se till att man har förstått rätt). Jag tycker bara att det är så tråkigt att göra det (slå upp), att det dödar lite av njutningen av att sitta och bara läsa - måste man slå upp är det ju genast mer ansträngande. 
 
Nu tycker jag - när jag skriver det här - att jag möjligtvis framstår som lite lat. Och kanske borde försöka mig på att slå upp orden som jag för allt i världen inte kan förstå mig på. För egentligen, jag skrev att slå-uppandet kan ta död på njutningen - men ska vi vara seriösa. Hur njutningsfullt är det att läsa något där man stundtals kanske har tolkat en scen helt fel på grund av ens lathet?
 
Hm...
... i bästa utav världar hade jag enkelt accepterat mitt argumenterande ovan. Men - med glimten i ögat - så vad ska man göra? Kommer jag att ändra mig? Nja, jag kan så pass mycket engelska ändå att jag brukar kunna lista ut vad som menas utav sammanhanget det sätts i. Tyvärr, för nog faller en av mina anledningar till engelska-läsandet just här. Att bli bättre på språket..
 
Suck, man är som man är. Speciellt om man inte känner att det är speciellt nödvändigt att ändra på sig.
 
Men nu till det väsentliga,
några böcker som jag är nyfikna på just nu är:
 
Biografi
I, Tina: My Life Story - Tina Turner
 
Barnböcker
The Man in the Moon - William Joyce
 
Fantasy
The Invisible Library - Genevieve Cogman
 
Skönlitteratur
The Thinking Woman's Guide to Real Magic - Emily Croy Barker
The Travelling Tea Shop - Belinda Jones
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0