Allt jag önskar mig

 
Titel: Allt jag önskar mig (Pocket)
Författare: Grégoire Delacourt
 
Allt jag önskar mig handlar om Jocelyne. Jocelyne är en medelålderskvinna som bor i staden Arras, Frankrike, tillsammans med sin make Jocelyn. Ja, du läste rätt: Jocelyne och Jocelyn. De har två vuxna barn tillsammans som båda har flyttat hemifrån. Jocelyne lever ett bra men enkelt liv. En gång i tiden drömde hon om att bli modeskapare i Paris, men det blev aldrig så och istället driver hon en sybehörsaffär och på fritiden skriver hon en blogg.
Trots att hennes högsta drömmar inte gick i uppfyllelse så är hon nöjd med det liv hon har. Men så en dag blir hon övertalad att spela på lotto, något som hon aldrig annars gör. Och mot alla odds vinner hon en stor summa pengar. Något som är alla andras stora dröm, men vad kommer den stora lottovinsten att betyda för Jocelyne? 
 
 
 
Hanldingen
En härlig bok med en fantastisk handling, där man får en tankeställare över att det som man tror är en dröm som går i upplevelse egentligen är början på något helt annat. Den skiljer sig ganska så mycket mot vad man tror att ska hända när huvudpersonen vinner en massa pengar, och det är faktiskt väldigt tacksamt. Att det inte är det där uppenbara att det spenderas pengar åt höger och vänster, och att pengarna skulle vara nyckeln till ett lyckligt liv. 
 
Karaktärerna
Det är lätt att gilla Jocelyne, som framstår som en väldigt jordnära, vänlig och positiv person. Jag blev väldigt fäst vid henne, men det är just bara henne jag blev väldigt fäst vid. Övriga karaktärer, som t.ex. Jocelynes make Jocelyn hade jag väldigt svårt med - lika så tvillingarna som har en frisössalong bredvid Jocelynes sybehörsaffär.
 
Språket
Hur är då språket i Allt jag önskar mig kanske du undrar? Jag måste erkänna att jag motsäger mig själv lite när jag ska svara på den här frågan. Ja, för hur är språket egentligen? Min första tanke är att det är bra, att det flyter på lätt när man läser. Språket är helt enkelt väldigt lätt att ta till sig. Men så kommer vi till det lilla krusslet, dialogerna. Helt plötsligt blir språket hackigt. Jag måste stanna till, tänka till. Till att börja med: är vi mitt inne i en konversation här? Det är nämligen inte markerat med vare sig talstreck eller citattecken. Sedan är det även svårt att veta vem det är som säger någonting eftersom det heller inte förekommer jättetydligt, enligt mig.
Men efter en stund kom jag in i det, sanningsenligt kanske jag inte la ner all för stor tid till att fundera över det hela utan lät det dialogerna bara få följa strömmen, följa det flyt som resten av språket har. Det där bekväma och behagliga flytet som gör att den känns lätt att läsa och att det vänds blad i en väldans hast.
 
Måste kanske tillägga att jag var väldigt tacksam över de korta kapitlena. Det gör att - om man som jag - gärna vill sluta läsa när man kommer till ett nytt kapitel, inte behöver oroa sig över om man ska påbörja ett nytt kapitel eller inte, med risk för att det ska vara för långt och att man måste stanna mitt i, trots allt.
 
Mysfaktorn
Mysfaktorn på den här boken är för det mesta ganska hög, men dock finns det tillfällen då ett mörker tränger sig in i den annars så mysiga tillvaron. Inget fel med det egentligen, det ger handlingen ett djup. Men för mig förstör det lite av mysfaktorn. 
 
 
Sammanfattning
En mycket bra bok att spendera tid med under mörka och ruggiga kvällar när regnet öser ner. En bok som man fort kommer in i och, om man bortser från det där med dialogerna, har ett språk som är behagligt och som gör den till en riktig bladvändare! 
En bok som dessutom gör så att man reflekterar över om mycket pengar verkligen är svaret på ett lyckligt liv. 
 
Betyg
Handling: 4 av 5
Karaktärerna: 4 av 5
Språk: 3½ av 5
Mysfaktor: 4 av 5



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0